Nederlanders
Toen M. in 1991 -gedreven door de liefde voor mij, jawel- van Hamburg naar Nederland kwam viel haar meteen iets op: zegeltjes bij de boodschappen en andere (be-)spaaracties. Dat kende ze helemaal niet.
Kom net terug van Albert Heijn. Daar is nu een nieuw fenomeen: jokers. Jawel, je krijgt een velletje stickers die je op je boodschappen kunt plakken en dan is dat artikel 10% goedkoper. Het was druk en onrustig tussen de rekken, want dat plakken doe je niet zomaar in het wilde weg. Ga maar na: als je de sticker op een biologische kip van 11,73 plakt, dan is die 10% 1,17. Plak je 'm op een pakje leverworst van
1,01, is diezelfde 10% slechts een eurocentje (en die willen ze trouwens nog afschaffen ook). Natuurlijk doe ik daaraan mee, maar ik ben slim en plak meteen die dingen op de duurste producten. Andere mensen kwamen daar later pas achter, dus probeerden ze nog om te katten. Maar AH is niet gek, eens geplakt blijft geplakt...en dus staan mensen te klooien en te mopperen. Het bleef nog lang onrustig..... Als trouwe (en tevreden) klant van AH vragen wij ons af voor hoeveel geld wij de afgelopen jaren genaaid zijn, nu alles veel goedkoper blijkt te kunnen....