Webloggers

Er zijn er inmiddels tien miljoen van. Webloggers of bloggers. Tien miljoen wereldwijd. Verreweg de meesten zijn jonger dan dertig. Fijn dat ik daar ook een plaatsje heb en dat ik me daar best wel welkom voel. De meest gelezen is van een Amerikaans prof die elke dag 105.000 surfers op bezoek krijgt. Dat haal ik niet. De meeste weblogs hebben een gemiddelede levensduur van 126 dagen. Daar ben ik al ver overheen. Bloglezers zijn met een gemiddelde leetijd van 31 tot 40 jaar ouder dan de blogschrijvers. Bloglezers hebben een gemiddeld inkomen van zestig tot negentigduizend dollar. De meeste bloglezers zijn mannen. Dit heb ik alemaal uit de mooiste krant van België, De Morgen. Het hele artikel "Liefste weblog" vindt je hier....

De teloorgang van het dagboek met het koperen slotje

Liefste weblog,

De melding: 'ik heb een knoert van een tweede zit' is dezer dagen een van de vaak geposte berichten op het internet. Twee oorzaken zijn hiervoor. Eén: het is bijna augustus en wie in september moet terugkomen, kan best weer beginnen studeren. Twee: 92,4 procent van de tien miljoen bloggers op aarde is jonger dan dertig jaar. Het dagboek met het koperen slotje is niet meer. Voortaan beginnen bekentenissen met: 'Liefste weblog'.

Door An Olaerts

et een totaal van tien miljoen kribbelaars die een on-linelogboek bijhouden, is bloggen een fenomeen. Een fenomeen echter zoals een ijsberg waarvan alleen de spits het zonlicht ziet. De grootste hoop bloggers houdt zich immers schuil in de donkere diepte der onbekendheid.

Het gretigst gelezen van alle bloggers is Glenn Reynolds, een professor in de rechten aan de universiteit van Tenessee, die met zijn instapundit.com elke dag 105.000 surfers op visite krijgt. Maar Glenn Reynolds is een uitzondering. In Vlaanderen kunnen we de weblogs lezen van La Esterella (laesterella.be), pdw (pdw.blogspot.com) en nog steeds Leo Delcroix (delcroix.be). Niet alleen zijn bloggers (net als mp3-rippers, virusbedenkers, thumbthumping sms'ers, casemodders en icq'ers) meestal jonger dan dertig, het bezoekersaantal van hun weblogs stijgt zelden boven de honderd uit.

In tegenstelling tot die van Pax Salem, de naar het sterrendom geschoten Irakese blogger, klinkt de naam van Jurgen Dedeckere, 22 en student industrieel ingenieur, weinig mensen bekend in de oren. Nochtans houdt Jurgen een weblog (alog.be) open sinds 2002. En hij doet dat niet slecht. Vooreerst omdat een blog van twee jaar oud in cyberspace geen wankele peuter meer is, maar een kleine dinosaurus. Weblogs hebben immers een gemiddelde levensduur van 126 dagen, zo ontdekten ze bij Perseus, een bureau dat in software en onderzoek handelt. Zesenzestig procent van de 3.634 doorgelichte blogs werd al twee maandenlang niet meer bijgewerkt en de helft daarvan ging al ter ziele na één etmaal en een handjevol berichten. Jurgen Dedeckere verklaart: "Bloggen is een rage. Iedereen wil een blog", zegt hij. "En wie er een wil, kan er een krijgen. Er zijn sites genoeg waarop je in vijf minuten een simpele blog op poten kan zetten. De blogger begint vol goeie moed aan het avontuur maar houdt geen rekening met de moeite die je moet doen om een blog overeind te houden en haakt uiteindelijk af. Zelf probeer ik om de twee dagen iets nieuws te posten en daar ben ik eigenlijk 365 dagen per jaar mee bezig. Het kan een hele poos duren voor ik de juiste woorden vind voor een nieuw bericht. Wie niet graag schrijft, houdt het niet vol."

Surfers behagen

Hoe dan ook, intussen tellen de statistieken van Skynetblogs bijna 20.000 blogs, samen goed voor zowat 300.000 berichten. Een bescheiden bloemlezing laat echter zien hoe flinterdun de dagboekoogst is. Met een stuk of vijftig bezoekers per dag staat de Vlaamse blogger bijvoorbeeld al aan de top. Dit is Amerika niet, en naar binnenlandse normen scoort Jurgen Dedeckere iets beter dan de rest. Met dank aan zijn 200 dagelijkse lezers. "Wie die mensen zijn, is mij een raadsel", lacht hij. "Ik ben blij dat ze er zijn, maar eigenlijk begrijp ik niet wat ze zo interessant vinden aan mijn belevenissen." Jurgen vertelt op zijn blog over zijn tweede zit. Hij schrijft over gescheurde kruisbanden en rapporteert over hoe hij een Pakistaan in zijn nachtwinkel van computerproblemen verloste. Sympathiek zonder meer. Maar in volle verkiezingstijd werd op alog.be volop strijd geleverd en heel even werd Jurgen Dedeckere beroemd. Dat kwam door het videofilmpje van de genaamde Anke V. dat hij op zijn blog zwierde. Anke V. sprak het Vlaamse volk toe met een alliteratie in v: Vlaanderen, veiligheid en vreemdelingen, voorzien van een fijnzinnig handgebaar. Duizenden bloglezers, e-mailers en cybersurfers klikten en keken stomverbaasd toe. Net als de blogger zelf, die zijn filmpje weldra zag verschijnen op volkomenkut.nl, een van de grootste blogs bij de noorderburen. Het was niet helemaal van harte, maar Jurgen Dedeckere genoot stiekem toch van de aandacht. Het heeft in ieder geval niet geleid tot nog opruiendere taal en nog straffere filmpjes om meer blogbezoekers aan te trekken. "Ik heb publiek nodig, dat is waar, maar in de eerste plaats blog ik toch voor mezelf", zegt hij. Hij heeft het nochtans geprobeerd, berichten gepost om de surfer te behagen en andere bloggers de loef af te steken. "Doe ik niet meer", zegt hij.

Blogging business

Vanzelfsprekend zijn ook adverteerders geïnteresseerd in het wel en wee van de blogwereld. De wonderboys van Google haalden de oprichter van blogger.com niet zomaar binnen. Evan Williams en zijn programmaatjes om in een handomdraai blogs op het wereldwijde web te slingeren, zijn ongetwijfeld geld waard. En als Bill Gates in een toespraak laat vallen dat hij blij is dat blogs niet meer enkel voor techneuten zijn, is een mens maar beter op zijn hoede. Het is best mogelijk dat veel bloggers nu nog puisten hebben, maar zodra de puberteit voorbij is, wordt bloggen big business. Blogsads voerde alvast een on-line-enquête uit bij 17.146 bloglezers. Bloglezers zijn met een gemiddelde leeftijd van 31 tot veertig jaar ouder dan blogschrijvers en met een gemiddeld jaarinkomen van 60.000 tot 90.000 dollar zitten ze er warmpjes bij. Opvallend is dat de meeste bloglezers mannen zijn die van ver of dichtbij een job hebben in de software-industrie. De rest van de bevraagden klasseerde zichzelf voornamelijk als bezig met educatie. Of daar heb je de studenten weer. Ten slotte leerde de ondervraging van Blogads dat blogs in de eerste plaats worden gebruikt als nieuwsbron. De respondenten gaven voor bijna 80 procent te kennen dat ze op blogs nieuws vinden dat elders onvindbaar is. Andere blogtroeven waren in hun ogen de snelheid van het geposte nieuws en het persoonlijke perspectief van de blogger in kwestie. Glenn Reynolds van instapundit.com is zonder twijfel heerser in het koninkrijk der meningen, maar Jurgen Dedeckere weet nog altijd niet goed wat hij van zijn schichtige succesje denken moet. "Ik weet dat ik met mijn 200 lezers per dag misschien een klein beetje invloed heb", zegt hij voorzichtig, "maar dat is niet mijn bedoeling. Ik wil helemaal geen grote der aarde worden. Ik schrijf graag, maar ik ben geen columnist en ik koester geen journalistenambitie. Waarschijnlijk maak ik daar te veel dt-fouten voor."

Het is best mogelijk dat veel bloggers nu nog puisten hebben, maar zodra de puberteit voorbij is, wordt bloggen big business

 
     
     
 

twee reacties

eisema (URL) - 06-08-’04 19:50
Aangespoeld (E-mail ) (URL) - 10-08-’04 21:09
(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om commentspam te voorkomen, moet je deze vraag even beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.